اسکرام Scrum در توسعه نرمافزار چگونه استفاده میشود
خلاصه
1404/06/17
اسکرام (Scrum) یک چارچوب چابک (Agile) برای مدیریت و توسعهی تکرارپذیر و افزایشی نرمافزار است. به عبارت سادهتر، اسکرام به تیمهای نرمافزاری کمک میکند تا پروژهها را به صورت

اسکرام (Scrum) یک چارچوب چابک (Agile) برای مدیریت و توسعهی تکرارپذیر و افزایشی نرمافزار است. به عبارت سادهتر، اسکرام به تیمهای نرمافزاری کمک میکند تا پروژهها را به صورت انعطافپذیر، سریعتر و با کیفیت بالاتری به اتمام برسانند.
در اینجا نحوهی استفاده از اسکرام در توسعه نرمافزار توضیح داده میشود:
**1. نقشها (Roles):**
* **مالک محصول (Product Owner):** مسئول تعریف و اولویتبندی ویژگیها و نیازمندیهای محصول (Product Backlog) است. او اطمینان میدهد که تیم توسعه روی مهمترین موارد کار میکند و ارزش تجاری را به حداکثر میرساند.
* **تیم توسعه (Development Team):** گروهی از متخصصان (برنامهنویسان، طراحان، تستکنندگان و غیره) هستند که مسئول ساخت و تحویل نرمافزار هستند. آنها خود سازماندهی هستند و بهترین روش را برای انجام کار انتخاب میکنند.
* **اسکرام مستر (Scrum Master):** نقش رهبری خدمتگزار را بر عهده دارد و به تیم کمک میکند تا اصول و ارزشهای اسکرام را درک و اجرا کند. او موانع را از سر راه تیم برمیدارد و فرآیند اسکرام را تسهیل میکند.
**2. رویدادها (Events):**
* **جلسه برنامهریزی اسپرینت (Sprint Planning):** در ابتدای هر اسپرینت (معمولاً 2 تا 4 هفته)، تیم با همکاری مالک محصول، ویژگیها و وظایفی را از Product Backlog انتخاب میکند که در اسپرینت جاری انجام خواهد شد. این موارد در Sprint Backlog قرار میگیرند.
* **اسکرام روزانه (Daily Scrum):** یک جلسه کوتاه (معمولاً 15 دقیقه) است که در آن هر یک از اعضای تیم توسعه به سه سوال پاسخ میدهد:
* دیروز چه کاری انجام دادم که به هدف اسپرینت کمک کند؟
* امروز چه کاری انجام خواهم داد که به هدف اسپرینت کمک کند؟
* چه موانعی وجود دارد که مانع پیشرفت من میشود؟
این جلسه به تیم کمک میکند تا هماهنگ بمانند و موانع را به سرعت شناسایی و حل کنند.
* **بازبینی اسپرینت (Sprint Review):** در پایان هر اسپرینت، تیم توسعه محصول ساخته شده را به ذینفعان (Stakeholders) نشان میدهد. این جلسه فرصتی برای دریافت بازخورد و اطمینان از اینکه محصول در مسیر درستی قرار دارد، فراهم میکند.
* **جلسه بازنگری اسپرینت (Sprint Retrospective):** بعد از Sprint Review، تیم توسعه در مورد فرآیند اسپرینت بحث و بررسی میکند. هدف این جلسه شناسایی نقاط قوت و ضعف و ایجاد برنامهای برای بهبود فرآیند در اسپرینت بعدی است.
**3. مصنوعات (Artifacts):**
* **بَکلاگ محصول (Product Backlog):** لیستی اولویتبندی شده از تمام ویژگیها، نیازمندیها و تغییراتی است که برای محصول مورد نیاز است. این لیست به طور مداوم توسط مالک محصول بهروزرسانی میشود.
* **بَکلاگ اسپرینت (Sprint Backlog):** مجموعهای از وظایف و آیتمهای Product Backlog است که تیم توسعه در یک اسپرینت خاص متعهد به انجام آنها میشود.
* **افزونه
برخی از محصولات شرکت مهندسی آبان رایان البرز
سایر مقالات آموزشی شرکت نرم افزاری آبان رایان البرز :
- مدل چابک Agile چه مزایایی دارد
- مدل آبشاری در توسعه نرمافزار چگونه عمل میکند
- نرمافزارهای متنباز در مقابل نرمافزارهای تجاری چه تفاوتی دارند
- چه تفاوتی بین نرمافزار سیستم و نرمافزار کاربردی وجود دارد
- مفهوم مهندسی معکوس در نرمافزار چیست
- چگونه رمز عبور کاربران را ایمن نگهداریم
- مفهوم هش کردن چیست
- الگوریتمهای رمزنگاری در کامپیوتر چه کاربردی دارند
- چه تفاوتی بین الگوریتم BFS و DFS وجود دارد
- الگوریتم جستجوی دودویی چگونه عمل میکند
- نقش الگوریتمهای مرتبسازی در نرمافزار چیست
- درخت دودویی چه کاربردهایی دارد
- لیست پیوندی چیست و چه تفاوتی با آرایه دارد
- صف Queue در چه مسائلی کاربرد دارد
- ساختار پشته Stack چگونه کار میکند
- مفهوم ساختار داده در علم کامپیوتر چیست