چرخه عمر توسعه نرمافزار چیست و چه مراحلی دارد
خلاصه
1404/03/21
چرخه عمر توسعه نرمافزار (Software Development Life Cycle یا SDLC) یک چارچوب گام به گام است که فرآیند ساخت و نگهداری نرمافزار را از ابتدا تا انتها مشخص میکند. هدف اصلی SDLC،

چرخه عمر توسعه نرمافزار (Software Development Life Cycle یا SDLC) یک چارچوب گام به گام است که فرآیند ساخت و نگهداری نرمافزار را از ابتدا تا انتها مشخص میکند. هدف اصلی SDLC، تولید نرمافزاری با کیفیت بالا است که نیازهای مشتری را برآورده کرده و در عین حال قابل پیشبینی، مدیریتپذیر و مقرون به صرفه باشد.
SDLC فقط برای کدنویسی نیست. بلکه شامل برنامهریزی، طراحی، آزمایش، استقرار و نگهداری نرمافزار نیز میشود. به عبارت دیگر، SDLC کل فرآیند از لحظهای که ایده یک نرمافزار شکل میگیرد تا زمانی که دیگر استفاده نمیشود را در بر میگیرد.
**مراحل اصلی SDLC (چرخه عمر توسعه نرمافزار):**
این مراحل بسته به مدل SDLC انتخابی میتوانند کمی متفاوت باشند، اما به طور کلی شامل موارد زیر هستند:
1. **برنامهریزی (Planning):**
* **هدف:** تعریف محدوده پروژه، اهداف، نیازمندیها، منابع و زمانبندی.
* **فعالیتها:**
* بررسی امکانسنجی (Feasibility Study)
* تعیین اهداف و استراتژیهای پروژه
* برآورد منابع (مالی، انسانی، زمانی)
* تعیین محدوده پروژه (چه چیزهایی شامل میشود و چه چیزهایی نمیشود)
* تدوین طرح مدیریت پروژه (Project Management Plan)
* شناسایی ریسکها و برنامهریزی برای مدیریت آنها
* تعیین تکنولوژیها و ابزارهای مورد استفاده
2. **تحلیل نیازمندیها (Requirements Analysis):**
* **هدف:** جمعآوری، مستندسازی و تحلیل دقیق نیازمندیهای مشتری و ذینفعان.
* **فعالیتها:**
* برگزاری جلسات با مشتری و ذینفعان
* مصاحبه با کاربران
* بررسی اسناد و سیستمهای موجود
* تعریف نیازمندیهای عملکردی (Functional Requirements) - نرمافزار چه کاری باید انجام دهد؟
* تعریف نیازمندیهای غیرعملکردی (Non-Functional Requirements) - کیفیت و ویژگیهای نرمافزار (مانند کارایی، امنیت، قابلیت اطمینان)
* تهیه سند نیازمندیهای نرمافزار (Software Requirements Specification - SRS)
3. **طراحی (Design):**
* **هدف:** تبدیل نیازمندیها به یک طرح مفهومی و فنی برای پیادهسازی نرمافزار.
* **فعالیتها:**
* طراحی معماری نرمافزار (Architecture Design)
* طراحی پایگاه داده (Database Design)
* طراحی رابط کاربری (User Interface - UI Design) و تجربه کاربری (User Experience - UX Design)
* طراحی جزئیات ماژولها و اجزای نرمافزار
* تهیه مستندات طراحی (Design Documents)
4. **پیادهسازی (Implementation/Coding):**
* **هدف:** نوشتن کد نرمافزار بر اساس طرحهای انجام شده در مرحله طراحی.
* **فعالیتها:**
* کدنویسی ماژولها و اجزای نرمافزار
* ادغام کدها و ایجاد یک سیستم یکپارچه
* انجام تستهای اولیه (Unit Testing)
* مستند
برخی از محصولات شرکت مهندسی آبان رایان البرز
سایر مقالات آموزشی شرکت نرم افزاری آبان رایان البرز :
- نحوه تست نرمافزار و انواع تستهای آن چگونه است
- مفهوم پایگاه داده توزیعشده چیست
- چرا پشتیبانگیری از پایگاه داده مهم است
- چگونه با استفاده از SQL دادهها را بازیابی و مدیریت کنیم
- دیتابیس رابطهای و غیررابطهای چه تفاوتی دارند
- ساختار دادهها چه تأثیری بر عملکرد نرمافزار دارد
- معماری سهلایه در طراحی نرمافزار به چه معناست
- مفهوم رایانش ابری در نرمافزارها چیست
- فایروال چیست و چه نقشی در امنیت کامپیوتر دارد
- مزایا و معایب نرمافزارهای متنباز چیست
- مدیریت نسخه نرمافزار چیست و چرا اهمیت دارد
- چگونه یک نرمافزار کاربردی را طراحی و پیادهسازی کنیم
- رابطه بین نرمافزار و سختافزار چگونه تعریف میشود
- زبانهای برنامهنویسی رایج برای طراحی پایگاه داده کداماند
- تفاوت بین تحلیل ساختیافته و تحلیل شیءگرا چیست
- انواع روشهای تحلیل نرمافزار کداماند