دستور شرطی چیست|دستور در زبان های برنامه نویسی

خلاصه
1398/08/08

تقریبا میشد گفت هر زبان برنامه نویسی که وجود دارد از شرط ها پشتیبانی می کند. شرط ها یکی از اصلی ترین دستورات زبان های برنامه نویسی متعدد هستند. در زندگی روزمره هم از دستورات شرطی استفاده می شود. به عبارت دیگر کلیه کارهایی که در زندگی هم انجام می شود با استفاده از دستورات شرطی انجام می شود. تنها فرقی که دستورات شرطی در زبان های مختلف

دستور شرطی چیست|دستور در زبان های برنامه نویسی

مقدمه
تقریبا میشد گفت هر زبان برنامه نویسی که وجود دارد از شرط ها پشتیبانی می کند. شرط ها یکی از اصلی ترین دستورات زبان های برنامه نویسی متعدد هستند. در زندگی روزمره هم از دستورات شرطی استفاده می شود. به عبارت دیگر کلیه کارهایی که در زندگی هم انجام می شود با استفاده از دستورات شرطی انجام می شود. تنها فرقی که دستورات شرطی در زبان های مختلف برنامه نویسی دارند این است که نحوه نوشتن یا املا یا همان سینتکس آن ها باهم فرق دارد. در مطلب زیر دستورات شرطی و همچنین کاربرد این دستورات را معرفی خواهیم کرد.
دستورات شرطی در زبان برنامه نویسی چیست؟
ما همه روزه در زندگی معمولی هم با دستورات شرطی سروکار داریم. دستورات شرطی در مغز ما باعث می شود که تصمیم های زندگی را اخذ کنیم. برای مثال به عنوان یک نمونه از دستورات شرطی این است که: اگر نانوایی بسته بود، آنگاه باید به نانوایی دیگر برویم. یا مثلا اگر هوا سرد بود آنگاه بخاری را روشن کنیم. به همین دستورات که در منطق مغز ما وجود دارد دستورات شرطی گفته می شود.
در زبان های برنامه نویسی هم چنین دستوراتی دارید که به این دستورات، دستورات شرطی گفته می شود. در بیشتر زبان های برنامه نویسی همانند پی اچ پی، asp.net، سی شارپ، ویژوال بیسیک دات نت، sql، مای اس کیو ال و غیره همگی دستورات شرطی همانند if-then-else، switch و غیره را دارند. تنها تفاوت آن ها این است که نحوه نوشتن آن ها در هر زبان برنامه نویسی متفاوت است.
برخی از کاربردهای دستورات شرطی در زبان های برنامه نویسی
دستورات شرطی در زبان های برنامه نویسی کاربردهای یکسانی دارد که به آنها خواهیم پرداخت:
کابرد اول: اجرای برخی از دستورات در شرایط خاص
کاربرد دوم:  جلوگیری از اجرا نشدن برخی از دستورات در حالت خاص
کاربرد سوم: امکان قرار دادن قوانین در تصمیم گیری در برنامه ها
کاربرد چهارم: تغییر در روال اجرای متوالی دستورات
و غیره