معنای کامنت ها در زبان های برنامه نویسی چیست

خلاصه
1398/08/13

گاهی برای خوانده شدن کدها و برای اینکه به چه علت یکسری از کدها را نوشته ایم نیاز است در میان برنامه های نوشته شده یکسری از توضیحات را به عنوان یادداشت درج کنیم تا بعدا خود ما یا سایر برنامه نویسان بتوانند متوجه مفهوم کدها بشوند

معنای کامنت ها در زبان های برنامه نویسی چیست

معنای کامنت ها در زبان های برنامه نویسی چیست
مقدمه
گاهی برای خوانده شدن کدها و برای اینکه به چه علت یکسری از کدها را نوشته ایم نیاز است در میان برنامه های نوشته شده یکسری از توضیحات را به عنوان یادداشت درج کنیم تا بعدا خود ما یا سایر برنامه نویسان بتوانند متوجه مفهوم کدها بشوند. گاهی اوقات هم نیاز هست برخی از خطوط از کدهای نوشته شده زمان کامپایل برنامه اجرا نشوند ما می توانیم آن کدها را کامنت گذاری کنیم. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد کامنت ها بحث خواهیم کرد.
معنای کامنت چیست؟
کلمه کامنت در انگلیسی بصورت Comment نوشته می شود و در فارسی به معانی توضیح، تعبیر، یادداشت کردن، تفسیر و غیره می باشد.
معنای کامنت از دید برنامه نویسی
بهترین معنی که می توان برای comment در زبان های برنامه نویسی به آن نسبت داد معنای «توضیح» می باشد، چون بیشترین کاربرد آن برای نوشتن توضیح برای کدها می باشد.
کاربرد کامنت ها در زبان های برنامه نویسی
در زبان های برنامه نویسی برای کامنت ها چندین کاربرد وجود دارد.
کاربرد اول کامنت ها در زبان برنامه نویسی
از کامنت ها برای توضیح دادن کدهای نوشته شده یا برنامه نویسی شده استفاده می شود. اگر بخواهیم یک کد را توضیح دهیم تا خودمان یا همکاران برنامه نویسان متوجه مفهوم و کارکرد آن قطعه کد شوند می توانیم برای آن کامنت بگذاریم.
کاربرد دوم کامنت ها در زبان برنامه نویسی
یکی دیگر از کاربردهای کامنت ها در زبان های برنامه نویسی جلوگیری از اجرای یک کد در هنگام کامپایل برنامه می باشد. برای مثال می خواهیم یک کد موقتا اجرا نشود، می توانیم آن کد را به کامنت تبدیل کنیم تا در زمان اجرای برنامه اجرا نشوند.
هنگامی که کامپایلر برنامه کامنت ها را می بیند هیچ توجهی به آن ها نمی کند و به راحتی از روی آن ها پرش می کند. انواع کامنت ها:
کامنت ها تک خطی:

این نوع کامنت ها یک خط توضیح هستند و همه توضیحات روی یک خط نوشته می شوند. در زبان هایی مثل سی شارپ، جاوا اسکریپت، سی، سی پلاس پلاس، پی اچ پی و غیره از دو تا اسلش کنار هم برای درج توضیحات استفاده می کنند، برای مثال بصورت // جهت درج توضیح استفاده می کنند. در زبان هایی همانند ویژوال بیسیک دات نت از تک کوتیشن مثل ' جهت درج توضیحات تک خطی استفاده می کنند.
کامنت های چند خطی:
از نوع کامنت ها جهت نوشتن چند خط کد استفاده می شوند. از این نوع کامنت ها جهت مستندسازی کدها استفاده می شود. کامنت های تک خطی خیلی بیشتر توسط برنامه نویسان استفاده می شود. ولی از کامنت های چند خطی برای مستندسازی بیشتر استفاده می شود. در زبان هایی مثل سی شارپ و زبان هایی همانند سی از /* و */ برای کامنت گذاری چند خطی استفاده می کنند.