تابع در زبان برنامه نویسی چیست

خلاصه
1398/08/09

امروزه اکثر زبان های برنامه نویسی سطح بالا از توابع یا هماند function پشتیبانی می کنند. تمامی زبان های برنامه نویسی هر کدام به روش نوشتن خود یا همان سینتکس مربوط به خود انواع توابع را پشتیبانی می کنند. هر تابع می تواند بدون پارامتر و یا چندین پارامتر هم داشته باشد

تابع در زبان برنامه نویسی چیست

مقدمه
امروزه اکثر زبان های برنامه نویسی سطح بالا از توابع یا هماند function پشتیبانی می کنند. تمامی زبان های برنامه نویسی هر کدام به روش نوشتن خود یا همان سینتکس مربوط به خود انواع توابع را پشتیبانی می کنند. هر تابع می تواند بدون پارامتر و یا چندین پارامتر هم داشته باشد. یکی از مهمترین کاربردهای توابع ماژولار کردن نرم افزارها و یا برنامه های نوشته شده تحت وب می باشد. توابع در زبان های برنامه نویسی کاربرهای فروانی دارند که در ادامه این مقاله به بیان هر یک خواهیم پرداخت. برای آشنایی و فهمیدن مفهوم و ماهیت توابع در زبان های برنامه نویسی می توانید ادامه این مقاله را دنبال کنید. گاهی به توابع رویه یا سابروتین هم گفته می شود.
معرفی ماهیت توابع در زبان های برنامه نویسی؟
تابع در انگیسی بصورت function نوشته می شود و در فارسی به معنای تابع می باشد. تابع به هرچیزی که از یکسری از پارامترها تبعیت کند گفته می شود. در زبان های برنامه نویسی تابع یک بلوک یا قطعه ای از کدها هست که عمل خاصی را بصورت مستقل انجام می دهد. توابع بخشی از سیستم یا نظام کلی کل برنامه است.
 برنامه نویسان به منظور جداسازی و تفکیک پذیری بخش های مختلف برنامه، هر بخش را به بخش متفاوتی تقسیم می کنند و آن بخش را تابع می نامند. توابع کاربردهای فراوانی دارند که در ادامه به معرفی کاربردهای آن ها خواهیم پرداخت. برنامه نویسان برای ساده تر کردن برنامه ها معمولا یک برنامه بزرگ را به اجزای کوچکتری تبدیل می کنند که به این بخش ها رویه ها یا همان توابع نام دارند.
اگر بخواهیم مثالی از توابع در دنیای واقعی بزنیم سیستم بدن انسان یک برنامه هست. در این سیستم و نظام سازمان بندی شده هر یک از بخش های بدن همانند قلب،کلیه و غیره خود یک زیر سیستم یا تابع هستند که کار متفاوتی را انجام می دهند. کل سیستم باید با هم کارکند تا بدن انسان به درستی عمل کند. هر بخش کار خود را انجام می دهد ولی سیستم بدن نیاز به جواب دادن هر یک از بخش ها دارد.
انواع توابع در زبان های برنامه نویسی
 اکثر زبان های برنامه نویسی معمولا از چند نوع تابع پشتیبانی می کنند که زیر برخی از آنها را معرفی می کنیم:
توابع از پیش ساخته شده یا in-built
این توابع توسط شرکت تولید کننده آن زبان برنامه نویسی درون خود آن زبان قرار داده شده تا برنامه نویسان نیاز نباشد دوباره آن توابع را پیاده سازی کنند. برای مثال تابع math.round در زبان برنامه نویسی سی شارپ و ویژوال بیسک دات نت کار گرد کردن اعداد را انجام می دهد.
توابع ساخته شده توسط کاربر با خروجی
اینگونه توابع در زبان های برنامه نویسی توسط خود برنامه نویسان ساخته می شوند. در این گونه توابع گاهی یک نام روی تابع گذاشته می شود و گاهی هیچگونه نامی روی آن ها قرار داده نمی شود. این گونه تابع ها یک خروجی به کاربر نشان می دهند.
توابع ساخته شده توسط کاربر بدون خروجی برگشتی
اینگونه توابع در زبان های برنامه نویسی توسط خود برنامه نویسان ساخته می شوند. در این گونه توابع گاهی یک نام روی تابع گذاشته می شود و گاهی هیچگونه نامی روی آن ها قرار داده نمی شود. این گونه تابع ها برخلاف توابع گفته شده در بالا هیچ خروجی برگشت نمی دهند. به اصلاحی این توابع رویه هستند یا خروجی void دارند.
کاربردهای توابع در زبان های برنامه نویسی
توابع در زبان های برنامه نویسی کاردبرهای مختلفی دارند که در زیر به آن اشاره می کنیم.
ماژولار کردن سیستم های برنامه نویسی
تقسیم بندی کار برنامه نویسی به بخش های مختلف
امکان تقسیم بندی کار و برنامه نویسی کردن چند نفر همزمان روی یک پروژه
سازمان بندی بهتر پروژه های انجام شده
مستندسازی آسان برنامه های نوشته شده
انتقال آسان یک پروژه از یک برنامه نویس به برنامه نویس دیگر
و غیره